Avui donem un passet més a les lliçons de dibuix i us explicaré com crear una composició equilibrada. Així doncs, us donaré uns consells per a col·locar els elements en l’espai de l’obra. A més, La composició ajuda a guiar la mirada de l’espectador a través de l’obra i respon una qüestió important, què és el que ens vol contar? Encara que de vegades no hi ha perquè seguir les normes, ja ho deia Picasso:
“aprén les regles com un professional, perquè pugues trencar-les com un artista”.
Us mostre uns exemples de composicions:
COMPOSICIÓ SIMÈTRICA
Molts dels temes que es representen normalment tenen un o diversos plànols de simetria, inclús la línia de l’horitzó pot actuar com a eix.
La imatge resulta agradable si els motius situats a ambdós costats de l’eix de simetria, atès que tenen el mateix pes visual. La composició simètrica és solemne, formal i senzilla, però massa mecànica i freda.
COMPOSICIÓ ASIMÈTRICA.
Aquestes són contràries a les que us he explicat anteriorment. Normalment es denominen amb nom de lletra o figura geomètrica. Les més comunes són: la triangular, o L, S i C.
Aquest quadre que s'anomena: La llibertat guiant al poble d'Eugène Delacroix té una composició triangular.
COMPOSICIÓ RADIAL.
Consisteix a centrar l’atenció en un element principal, el qual es trobarà al centre i la resta al voltant.
Ara us ensenyaré una regla de composició amb la qual mai fallareu, estigueu molt atents! S’anomena la regla dels dos terços.
Es basa a dividir un espai rectangular en tres bandes igual, tant verticalment, com horitzontalment. Les línies determinen l’espaion se situaran els elements de la composició, i les interseccions de les quatre línies seran els punts on es col·loquen els elements més importants de la imatge, aquests reben el nom de punts d’interés. No és necessari ocupar tots els punts, sinó posar sobre qualsevol d’aquests el component cabdal.
Com sempre faig, ara us diré el camí a seguir per a realitzar aquest tipus de composició:
Es basa a dividir un espai rectangular en tres bandes igual, tant verticalment, com horitzontalment. Les línies determinen l’espaion se situaran els elements de la composició, i les interseccions de les quatre línies seran els punts on es col·loquen els elements més importants de la imatge, aquests reben el nom de punts d’interés. No és necessari ocupar tots els punts, sinó posar sobre qualsevol d’aquests el component cabdal.
Com sempre faig, ara us diré el camí a seguir per a realitzar aquest tipus de composició:
- Elegir els motius a representar, i distingir les figures principals de les secundàries.
- Elegir el format i el suport, puix que depenent dels objectes o idees a representar ens serà més útil si és vertical o horitzontal.
- Dividir el suport en 9 parts iguals, mitjançant dues línies verticals i dues horitzontals. D’aquesta forma obtindrem els punts d’interés.
- A manera d’esbós juga amb els diferents elements que compondran la teua representació i intenta situar-los en els punts d’interés o fes-los coincidir amb alguna de les línies verticals i horitzontals.
- Una vegada col·locats els elements principals, podem començar a donar-li forma al dibuix amb les distintes tècniques estudiades en les anteriors sessions.
Ara només queda treballar de valent, ànim!!
Bibliografia: Educación plàstica y visual. Editorial SM.
Imatges:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pxhere.com/
https://www.flickr.com/
Bibliografia: Educación plàstica y visual. Editorial SM.
Imatges:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pxhere.com/
https://www.flickr.com/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada